Реч пре

 

До­ла­зе­ћи из­да­ле­ка и стре­ме­ћи у да­љи­не, „из пра­и­сто­ри­је ка над­и­сто­ри­ји”, Дра­гош Ка­ла­јић је сле­дио глас древ­них учи­те­ља и њи­хо­вих број­них на­ста­вља­ча кроз ми­ле­ни­ју­ме и по­ко­ле­ња. Знао је шта нам је по­ру­че­но по ње­му и са са­му­рај­ском усред­сре­ђе­но­шћу нам је то пре­но­сио, реч­ју и при­ме­ром. То га је чи­ни­ло ве­ро­до­стој­ним учи­те­љем и чу­ва­ром пи­сма. Ге­не­ра­ци­је чи­та­ла­ца, у Ср­би­ји и ши­ром Евро­а­зи­је, чи­та­ло је ње­го­ве књи­ге „с олов­ком у ру­ци”; пу­не су све­ске ис­пи­са, уз ва­жна чи­та­лач­ка про­ми­шља­ња.

Исто­вре­ме­но, Дра­гош Ка­ла­јић је и сам био ве­ли­ки чи­та­лац, с ви­ше­де­це­ниј­ским ис­ку­ством, раз­ви­је­ним тех­ни­ка­ма чи­та­ња и из­у­зет­ном про­ниц­љи­во­шћу. Чи­тао је на ви­ше је­зи­ка, у ра­зним при­ли­ка­ма. Осим у ате­љеу и ње­го­вој лич­ној би­бли­о­те­ци, ви­де­ли смо га ка­ко чи­та у ави­о­ну и ау­то­бу­су, на ста­ни­ци град­ског пре­во­за, у алп­ском ви­со­гор­ју (из­ме­ђу два ски­ја­шка спу­ста или у пре­да­ху осва­ја­ња не­ког вр­ха), на бро­ду ко­ји пло­ви Ме­ди­те­ра­ном, у плит­ком за­ле­ђу фрон­та у Срп­ској де­ве­де­се­тих. И увек је, чи­та­ју­ћи, имао олов­ку при ру­ци.

Тра­го­ви те две вр­сте чи­та­ња су на две стра­ни­це у на­шем МИ­СЛЕ­НИ­КУ.

На јед­ној су Ми­сли Дра­го­ша Ка­ла­ји­ћа при­бе­ле­же­не у на­шим чи­та­њи­ма. На дру­гој су Ис­пи­си ко­је је то­ком сво­јих лек­ти­ра на­пра­вио сам Дра­гош, са­чу­ва­ни елек­трон­ски у јед­ном фај­лу у ње­го­вој за­о­став­шти­ни. Ови дру­ги омо­гу­ћа­ва­ју нам да за­ви­ри­мо и у ра­ди­о­ни­цу пи­сца, да спо­зна­мо по­не­што о на­чи­ни­ма на ко­је је са­ку­пљао и ко­ри­стио гра­ђу. Пр­ва стра­ни­ца сва­ка­ко ће ра­сти, јер на­ша но­ва чи­та­ња и ту­ма­че­ња Дра­го­ша Ка­ла­ји­ћа за­пра­во тек по­чи­њу, а мо­жда ће­мо има­ти зна­чај­них до­пу­на и на дру­гој. (Ов­де ни­је об­у­хва­ће­но оно оби­ље Ка­ла­ји­ће­вих ис­пи­са и бе­ле­жа­ка на­пра­вље­них у пре­де­лек­трон­ском раз­до­бљу пи­са­ња; об­ра­да те гра­ђе тек пред­сто­ји.)

И нај­ду­жи низ ко­ра­ка увек по­чи­ње оним пр­вим.

Ми га, сто­га, упра­во чи­ни­мо, све­сни да то ни­је крај не­го по­че­так. <

 

 

Пентаграм срца

Дра­гош Ка­ла­јић је овај сим­бол осми­слио и пр­ви пут ви­зу­а­ли­зо­вао на сво­јој сли­ци Пен­та­грам ср­ца из 1986. Спа­да у сло­же­не сим­бо­ле, ко­ји сво­јим ана­го­гич­ким мо­ћи­ма са­жи­ма­ју ви­ше ма­њих сим­бо­ла око за­јед­нич­ке сре­ди­шње тран­сцен­дент­не тач­ке.

 

Ср­це а не тр­бух

 

За раз­ли­ку од кла­сич­ног пен­та­гра­ма, јед­ног од кључ­них сим­бо­ла ма­те­ри­ја­ли­стич­ких кул­ту­ра ши­ром све­та, Пен­та­грам ср­ца на пр­вом ни­воу, нај­ни­жем, ука­зу­је да су те­ме­љи чо­ве­ка та­мо где су ис­хо­ди­шта ње­го­ве ду­ше и осе­ћај­но­сти. Раз­ме­ђе ани­мал­ног и бо­жан­ског ни­је цен­тар дво­стру­ко­сти не­го ме­сто про­жи­ма­ња (ком­пле­мен­тар­но­сти) и ује­ди­ње­ња (ин­те­гра­ци­је), кроз ко­је ће иде­ал­но по­ста­ти ре­ал­но а па­ло се уз­ди­ћи до уз­ви­ше­ног. Обич­на пе­то­кра­ка сво­ди људ­ски еле­мент на ње­гов до­њи, жи­во­тињ­ски и ма­те­ри­јал­ни аспект, а Пен­та­грам ср­ца не­дво­сми­сле­но да­је при­мат ду­хов­ном, лич­но­сном и бо­жан­ском у чо­ве­ку.

Са ста­но­ви­шта „иде­о­ло­ги­је тро­дел­но­сти” — тро­дел­не струк­ту­ре све­та, дру­штва и чо­ве­ка, ко­ју је Дра­гош Ка­ла­јић сма­трао су­штин­ски ва­жном за евро­а­риј­ско са­мо­пре­по­зна­ва­ње и са­мо­об­но­ву — Пен­та­грам ср­ца је у сре­ди­шту трој­ства гла­ва­–ру­ке­–тор­зо. Гла­ва је ту сим­бол ин­те­лек­ту­ал­ног и су­ве­рен­ског сло­ја дру­штва, ру­ке и пр­са су сим­бол рат­нич­ког и од­брам­бе­ног, а тр­бух ра­тар­ског, при­вред­ног и тр­го­вач­ког.

Пен­та­грам ср­ца об­зна­њу­је нам и на­кло­ност Дра­го­ша Ка­ла­ји­ћа ка кша­триј­ској ка­сти — ви­те­шком и рат­нич­ком со­ју, ме­сту спре­ге ви­ших и ни­жих сло­је­ва дру­штва. У ср­цу рат­ни­ка об­је­ди­ње­ни су вер­ност ели­ти и ода­ност на­ро­ду, из­вр­ша­ва­ње ду­жно­сти по на­ло­гу ви­ших и да­ва­ње соп­стве­ног жи­во­та за од­бра­ну свих. Сто­га, рат­нич­ки слој је сре­ди­шњи, кич­ма и осо­ви­на дру­штва, од су­штин­ске ва­жно­сти за оп­ста­нак и сло­бо­ду, за про­спе­ри­тет и ду­хов­них и ма­те­ри­јал­них (ви­ших и ни­жих) сфе­ра јед­не та­кве бо­го­о­бра­зне за­јед­ни­це.

 

Крст и круг

 

На дру­гом ни­воу, Пен­та­грам ср­ца се огле­да у два опреч­на сим­бо­ла — кру­гу и кр­сту — и њи­хо­вом тра­ди­ци­о­нал­ном зна­че­њу уну­тар европ­ског ми­то­ло­шког и ре­ли­гиј­ског на­сле­ђа. Као у за­пад­ном келт­ском кр­сту, не­ким од кључ­них хи­пер­бо­реј­ских ру­на или да­ле­ко­и­сточ­ном јин-јан­гу, ин­те­ли­гент­но на­зна­че­ни обри­си кру­га и кр­ста уну­тар Пен­та­гра­ма ср­ца ука­зу­ју на пра­ро­ди­тељ­ство Све­та, на ње­го­ву мај­ку Про­ла­зност (круг сам­са­ре, по ста­ром вед­ском пре­да­њу), али и на веч­ност иде­ал­ног, оца со­лар­ног зра­ка­ња ин­те­ли­ги­бил­ног све­та. Под све­тлом ова­квог са­зна­ња би­ва нам још ја­сни­ји и ду­бљи сми­сао уло­ге чо­ве­ка у „овој аре­ни уни­вер­зу­ма”. Упра­во то нам се пот­пу­но от­кри­ва на по­след­њем, нај­ви­шем ни­воу Пен­та­гра­ма ср­ца.

 

Вер­ти­ка­ла

 

Раз­мо­три­ли смо ста­тич­ки ни­во сим­бо­ла (цен­трич­ност) и ди­на­мич­ки (кру­же­ње и зра­ка­ње). Овај сим­бол се, ме­ђу­тим, по­себ­но из­два­ја по тре­ћем ви­ду ди­на­мич­ког сим­бо­ли­зма, у зна­ку Успо­на или Ве­ли­ког По­врат­ка „зве­зда­ним бо­ра­ви­шти­ма” (Пла­тон), Хи­пер­бо­ре­ји, „с ону стра­ну се­ве­ра, ле­да и смр­ти” (Ни­че). Че­ти­ри кра­ка Пен­та­гра­ма ср­ца сво­јим ро­та­ци­о­ним кре­та­њем (на­лик сва­сти­ци) усме­ра­ва­ју жи­жу на­шег по­гле­да ка јед­ном дру­гом цен­тру сим­бо­ла — пе­том кра­ку пен­та­гра­ма — ко­ји по ана­том­ској ана­ло­ги­ји од­го­ва­ра гла­ви. Пе­ти крак је­ди­ни је ко­ји кре­та­њем не по­др­жа­ва век­то­ре кру­же­ња уну­тар сим­бо­ла, већ ди­рект­но по­ка­зу­је пут увис. То је ја­сан пу­то­каз ка оно­ме из­над окви­ра кру­га и са­мог Пен­та­гра­ма ср­ца; ја­сна фор­му­ла ми­си­је зва­не Чо­век, где ве­ра у успон но­си су­штин­ски сми­сао и оп­ста­нак; ја­сна по­ру­ка ау­то­ра Пен­та­гра­ма ср­ца да „Исто­ри­ја оче­ку­је не­што ви­ше од Чо­ве­ка”. <

ПУТ

СЛИКАРСТВО

АРЕНА

ИНТЕРВЈУИ

ОГЛЕДИ

БЕСЕДЕ И ПРЕДАВАЊА

ЉУДИ

GENIUS LOCI

Мејлинг листа