У лето 2012. навршило се седам година откако је Драгош Калајић, философ, писац и сликар, заувек отишао одавде, ка вишим станицама човека и бивства, ка „нашим звезданим исходиштима”. И то мало времена било је више него довољно да сви озбиљни, и они који се са њим нису слагали, схвате о каквој величини се ту радило. Једни ту величину сада премеравају упражњеним простором који је иза њега остао у друштву и култури (и који нико није успео да испуни ни као бледа сенка Калајићеве убедљивости и свестраности). Други то чине сагледавајући необично дело које је оставио у нашим библиотекама и арсеналима. Трећи се најрадије сећају снаге Калајићевог личног примера и супериорности с којом је раскринкавао „високо подигнуте сутерене”, ниже облике постојања прокријумчарене у човеколикости, нарочито у сферама одлучивања да ли ће човек бити „мањи од мрава или нешто више од човека”.
Клонићемо се овде великих речи. Али не можемо да не приметимо: у XX веку, у српској култури, уметности и мишљењу нема гласа и појаве упоредивих са Калајићем. Да је писао на неком великом европском језику, тешко да би ико данас доводио у питање његово место међу великанима, па и међу његовим великим узорима које је својим делом и животом умногоме превазишао. (О слави нећемо говорити, јер је наш појам славе бескрајно далеко од баналности у коју га сурвава ова бучна и испразна „цивилизација спектакла”.)
Српској култури и мишљењу данас је, очигледно, преко потребно ново читање Калајића, очишћено од свега споредног, случајног и „сувише личног”. Смирено превредновање и нормализација у поимању, без шума борбе у којој су настајале неке његове књиге и текстови, без суревњивости и псеудоидеолошких кривих огледала.
Тако прочитаног Калајића ваља изнова и трајно позиционирати у српској култури, за традицију будућности о којој је и сам говорио и сневао. Учинимо ли тако, једна од првих ствари које ћемо приметити свакако је „пророчки елемент” у његовим списима. Његове оцене и процене које су у време настанка некоме могле изгледати претерано, чак упрошћено и грубо, данас су хиперреалистички опис онога што нам се догађа. Замишљени, схватамо да су такве биле и онда, само што је он видео одмах или пре, а ми већином нисмо.
Управо прека потреба за новим читањем и сагледавањем Драгоша Калајића, озбиљним и објективним, и нас је окупила овде. Свест о тој потреби подигла је овај сајт, успоставила ову тачку пулсирања у електронском крвотоку света. Свест о тој потреби, и нека помало старинска одговорност у заједници, даће енергију за даље развијање овог пројекта. При том, свака помоћ квалитетна и добронамерна (јер у супротном није помоћ) добродошла је.
Ми нисмо политичка странка, владина или невладина организација, поготову не група грађана. Ни (пара)научна установа, езотеријско удружење или културно-уметничко друштво. Нисмо ложа ни ложница, нисмо партер ни лоби, а нарочито не навијачка трибина.
Ми смо „братство озарено неком трагичном ведрином”, делотворни песимисти и носталгичари будућности. Свесни размера „пустиње која се шири”, приклањамо се „херојском реализму акције”, мирни и одлучни. Ми смо поштоваоци, сапутници и сапатници човека чије име носи овај сајт, ова „узвисина над световима”.
Ми?
Наша имена овде нису важна. Овде нас не доводе новац, каријере или таштине, ни друге трице и кучине. Уосталом, свега тога имамо сасвим довољно другде, где врло добро знају наша права имена. Расути смо у простору и времену, у световима и посвећењима, блиски у даљинама. Овде ћемо се сретати на основу древних препознавања, знаменитих од постања. У духу самурајског кодекса, или мудрачке етике наших светих предака, могли бисмо рећи:
Немамо име; верност је наше име.
Немамо адресу; висине су наша адреса.
Не градимо славолук; звездано небо је наша слава и наш пут.
Немамо банковне рачуне ни дигитроне; пламено срце је наша једина рачуница.
Немамо декларације ни манифесте; завет је наш манифест.
Нећеш за нашим пасом наћи мач, ни нож у нашој чизми; наша оружја су у очима и речима.
Не обећавамо ти да ћеш се овде забавити него да ћеш одавде отићи бољи, ако икада одлучиш да одеш.
Сада се представи и ступи у ове одаје онако како се ходи путевима наших митских сећања, најдревније сачуване истине о нама. <
Драгош Калајић је овај симбол осмислио и први пут визуализовао на својој слици Пентаграм срца из 1986. Спада у сложене симболе, који својим анагогичким моћима сажимају више мањих симбола око заједничке средишње трансцендентне тачке.
Срце а не трбух
За разлику од класичног пентаграма, једног од кључних симбола материјалистичких култура широм света, Пентаграм срца на првом нивоу, најнижем, указује да су темељи човека тамо где су исходишта његове душе и осећајности. Размеђе анималног и божанског није центар двострукости него место прожимања (комплементарности) и уједињења (интеграције), кроз које ће идеално постати реално а пало се уздићи до узвишеног. Обична петокрака своди људски елемент на његов доњи, животињски и материјални аспект, а Пентаграм срца недвосмислено даје примат духовном, личносном и божанском у човеку.
Са становишта „идеологије троделности” — троделне структуре света, друштва и човека, коју је Драгош Калајић сматрао суштински важном за евроаријско самопрепознавање и самообнову — Пентаграм срца је у средишту тројства глава–руке–торзо. Глава је ту симбол интелектуалног и суверенског слоја друштва, руке и прса су симбол ратничког и одбрамбеног, а трбух ратарског, привредног и трговачког.
Пентаграм срца обзнањује нам и наклоност Драгоша Калајића ка кшатријској касти — витешком и ратничком соју, месту спреге виших и нижих слојева друштва. У срцу ратника обједињени су верност елити и оданост народу, извршавање дужности по налогу виших и давање сопственог живота за одбрану свих. Стога, ратнички слој је средишњи, кичма и осовина друштва, од суштинске важности за опстанак и слободу, за просперитет и духовних и материјалних (виших и нижих) сфера једне такве богообразне заједнице.
Крст и круг
На другом нивоу, Пентаграм срца се огледа у два опречна симбола — кругу и крсту — и њиховом традиционалном значењу унутар европског митолошког и религијског наслеђа. Као у западном келтском крсту, неким од кључних хиперборејских руна или далекоисточном јин-јангу, интелигентно назначени обриси круга и крста унутар Пентаграма срца указују на прародитељство Света, на његову мајку Пролазност (круг самсаре, по старом ведском предању), али и на вечност идеалног, оца соларног зракања интелигибилног света. Под светлом оваквог сазнања бива нам још јаснији и дубљи смисао улоге човека у „овој арени универзума”. Управо то нам се потпуно открива на последњем, највишем нивоу Пентаграма срца.
Вертикала
Размотрили смо статички ниво симбола (центричност) и динамички (кружење и зракање). Овај симбол се, међутим, посебно издваја по трећем виду динамичког симболизма, у знаку Успона или Великог Повратка „звезданим боравиштима” (Платон), Хипербореји, „с ону страну севера, леда и смрти” (Ниче). Четири крака Пентаграма срца својим ротационим кретањем (налик свастици) усмеравају жижу нашег погледа ка једном другом центру симбола — петом краку пентаграма — који по анатомској аналогији одговара глави. Пети крак једини је који кретањем не подржава векторе кружења унутар симбола, већ директно показује пут увис. То је јасан путоказ ка ономе изнад оквира круга и самог Пентаграма срца; јасна формула мисије зване Човек, где вера у успон носи суштински смисао и опстанак; јасна порука аутора Пентаграма срца да „Историја очекује нешто више од Човека”. <